Begin hier

Ben je voor hier voor het eerst of vraag je je af wat intuïtief eten is, dan is dit een goede plek om te beginnen. Je vindt hier informatie en hulp om te stoppen met dïeten en weer een “normale ” relatie op te bouwen met voeding.

 

Intuïtief eten is een stap voor stap, wetenschappelijk onderbouwd en een non-dieet werkwijze voor gezondheid en welzijn dat je vrijheid geeft.  Het geeft je vrijheid van voedingsregels en restricties zodat je weer “normaal” kan eten en ervan kan genieten. Het is een werkwijze die je uit je hoofd haalt en meer in je lichaam, die de “moet ik” of “mag ik niet” stemmetjes laat verdwijnen.  Je leert honger te begrijpen, je voldaan zijn te respecteren, om te gaan met emoties zonder daar voeding voor te gebruiken en nog veel meer. Je leert weer in contact te komen met je intuïtie en je gezonde verstand als je gewicht niet de focus heeft. Dat zorgt ervoor dat je lichaam zich kan settelen op haar natuurlijke gewicht zodra de eetpatronen zich normaliseren.

Intuïtief eten is een raamwerk in 10 stappen.

Stap 1. Verwerp de dieet mentaliteit

Herken hoe de dieetcultuur waarin wij leven ons een verkeerd beeld geeft. Diëten werken niet op de lange termijn en zorgen ook voor negatieve bijwerkingen op ons welzijn (zowel lichamelijk als geestelijk). Gooi je dieetboeken weg en verwijder alle artikelen die je valse hoop geven dat je snel, gemakkelijk en voor altijd gewicht verliest. Wordt boos op de leugens die je het gevoel geven dat jij een mislukkeling bent omdat het dieet niet werkt en je weer zwaarder wordt. Zolang je enige hoop houdt dat er een nieuw en beter dieet komt dat wél werkt ga niet je weg vinden naar intuïtief eten.

Stap 2. Begrijp je honger

Oftewel eten als je honger hebt. Dat klinkt heel eenvoudig maar het is verrassend hoeveel vrouwen zich laten leiden door de klok, caloriën of andere hulpmiddelen om te bepalen wanneer ze eten. Sommigen vinden het zelfs een prestatie om honger te onderdrukken met water, koffie of een cola zero. Je lichaam is het beste hulpmiddel om je te vertellen dat je moet eten. In deze stap leer hoe honger voelt voor jou (veel meer dan alleen een rommelende buik) en het verwijderen van schuldgevoelens omdat je je lichaam voedt.

Stap 3. Sluit vrede met voeding

Deze stap gaat over jezelf toestemming te geven om alles te eten! Ik weet dat het eng klinkt, maar restricties werkten ook niet. Dat zorgt er juist voor dat je in het cirkeltje komt van restrictie – overeten komt. Wij breken jouw regels rond voeding af en kijken naar fabels – vaak gaan die over suiker, zuivel, gluten, e-nummers, vet en koolhydraten en wat de wetenschap erachter is. Dit wordt geen vrije val met eten. Ik ben er om je te begeleiden in omgaan met eten dat voor jouw verboden was met nieuwsgierigheid en op een manier waar jij je veilig in voelt.

Stap 4. Neutraliseer je innerlijke voedingscriticus

Je weet wel dat stemmetje in je hoofd dat zegt “dat mag je niet eten” of die een deal met je sluit om een ronde te rennen zodat je het verdient om te mogen eten. Dat is jouw innerlijke voedingscriticus en zij is een bitch. Deze stap gaat helemaal over het neutraliseren van je opvattingen over voeding en het leren  dat voeding geen goed of fout kent. Het is allemaal gewoon voedsel.

Stap 5. Voel wanneer je voldaan bent

Wanneer was de laatste keer dat je gestopt bent met eten omdat je je lekker vol voelde? Als wij vastzitten in dieetmentaliteit dan gaan ga je vaak van het ene uiterste naar de andere. Van erge honger naar overvol zitten. Met intuïtief eten, mag je alles eten en zijn er geen regels. Je kan stoppen met eten als je je lekker vol voelt in de wetenschap dat je weer kan eten als je honger krijgt.

Stap 6. Ontdek het belang van voldoening

Eten hoort lekker te zijn en iets waar je van kan genieten. Vind jij rijstcrackers, zero pasta of die suikervrije mueslireep nu echt lekker? Best vaak vullen wij ons met van deze producten maar het geeft ons geen voldoening. Na een paar dagen gaan wij toch voor de bijl en eten ongecontroleerd juist dat eten (koekjes, ijs, kaas of snoep) dat wij proberen te vermijden. In deze stap gaat het over eten met aandacht en in contact komen met je smaakpapillen. Je leert wat je echt lekker vindt en waar je van kan genieten.

Stap 7. Doorgronden van emotie - eten.

Emotie eten is gewoon en vaak een manier om voor je zelf te zorgen. Daar hoef je je niet schuldig over te voelen. Als eten je enige of belangrijkste copingstrategie is dan leer je in deze stap meer strategieën en andere manieren om goed voor je zelf te zorgen.

Stap 8. Respecteer je lichaam

Het is tijd om te accepteren dan je lichaamsvorm en grootte speciaal en uniek voor jou zijn en dat het geen waarde aan je geeft. Net zo min als het getal op de weegschaal. Als je stopt met je lichaam te haten dan is het waarschijnlijk dat je er ook beter voor gaat zorgen. Ik help je kleine stapjes te nemen naar een neutraal lichaamsbeeld met zelfcompassie en positieve zelfpraat.

Stap 9. Intuïtief bewegen

Intuïtief bewegen gaat over de plezier vinden in actief bezig zijn. Geen streng fitnessprogramma of veel rondjes rennen als je het gewoon niet leuk vindt of het niks oplevert. Wij gaan samen op zoek naar de activiteiten die je wel leuk vindt. Yoga, wandelen of trainen voor de marathon, als je voelt dat het je goed doet en je het leuk vindt dan ga je het automatisch vaker doen.

Stap 10. Respecteer je gezondheid met liefdevolle voeding

Er is een reden dat voeding de laatste stap is.  Het herstellen van je relatie met voeding en je lichaam en het verwerpen van de dieetmentaliteit komt eerst. Daarna ben je er klaar voor om keuzes te maken als een manier om goed voor je zelf te zorgen en niet als restrictie. Onthoud, er is geen perfect dieet om gezond te zijn. Het gaat keuzes maken die zowel goed zijn voor je gezondheid en die je smaakpapillen lekker vinden.

Meer weten?

FEM Gewichtsconsulent

Oude IJsselweg 24 A

7075 DN Etten (Gld.)

06-24807306

info@femgewichtsconsulent.nl